Zagadnienie edukacji i wiedzy we współczesnych naukach o zarządzaniu

Autor

  • Aleksy Kowalski Uczelnia Korczaka

Słowa kluczowe:

edukacja, wiedza, przetwarzanie danych, zarządzanie informacją, zarządzanie wiedzą

Abstrakt

Artykuł zatytułowany Zagadnienie edukacji i wiedzy we współczesnych naukach o zarzadzaniu w pierwszej części prezentuje tę problematykę w starożytności czyli przednaukowym okresie nauk o zarzadzaniu. Jedną z interesujących kwestii jest arystotelesowska koncepcja chremastica demonstrująca sposoby zarzadzania dobrami materialnymi. W następnej części jest opisana idea scientia według dyscyplin zarzadzania. Cztery elementy: znaki, dane, informacja i mądrość tworzą epistemologiczną rzeczywistość. w której znajduje się, problematyka uczenia się, na przykład, edukacyjny proces pojedynczej i podwójnej pętli. Trzecia część artykułu zawiera fascynujące wiadomości na temat świata informatycznej i technologicznej triady – klucza następujących rzeczywistości: zarzadzanie danymi, zarzadzanie informacją oraz zarzadzanie wiedzą. Należy zauważyć, że ten hierarchiczny proces zainicjowało zarzadzanie danymi przygotowując jednocześnie następny etap – zarzadzanie informacją. Ta zaś wskazała na zarzadzanie wiedzą. Tak jak techniczna rewolucja dała impuls do powstania nowoczesnych nauk o zarzadzaniu, podobnie obecny rozwój zarzadzania systemami informatycznymi wprowadziło do naszych dyscyplin nowe perspektywy dla obszernych systemów danych i ich obsługi, Internetu oraz sztucznej inteligencji, np. Chatu GPT.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-16

Jak cytować

Kowalski, A. (2025). Zagadnienie edukacji i wiedzy we współczesnych naukach o zarządzaniu. Studia Ad Didacticam Scientiarum Socialium Pertinentia, 424(15). Pobrano z https://scientiarumsocialium.uken.krakow.pl/article/view/12299